2010 Erdener Treppchen Riesling Spätlese halbtrocken, Weingut Karl Erbes

22. prosince 2012 v 11:32 | Sklenička |  Jen tak
Napřed konec světa a potom vánoce. V pátek to chtělo něco řízného...



Čekal jsem na něj s napětím. Barva byla běžná světle citronová, vůně nazrále ryzlinková s nasládlým připomenutím mokrého hadru. V chuti výrazná kyselina s grapefruitovým kořeněným ocáskem a na konci... je to tam!!! nápadný minerální závěr a dochuť prozrazující extrémně minerální vinici Erdener Treppchen. Není nutné na Vánoce olizovat břidlici, stačí otevřít ryzlink z Erdener Treppchen! Mládeži nepřístupných 13% alkoholu je taky alkoholická špička, aspoň pokud jde o produkci moselského vinařství.

Už jsem tady porůznu psal o prvních setkáních s kvašenými a lahvovanými výtažky z vinice Erdener Treppchen, ale pokaždé otvírám víno s velkým očekáváním různých minerálních překvapení. Suché Spätlese 2010 lákalo, ale s povědomím o problematickém ročníku s výraznými kyselinami a minerálních vínech jsem koupil bezpečnější halbtrocken, polosuché. Mám dojem, že to byla dobrá volba, odhadem patnáct gramů cukru usmiřuje silnou kyselinu s mineralitou, víno působí spíš suše, ale ne nepříjemně. Na degustacích občas vtipkuju, že moselská kyselina unese víc cukru než Coca-Cola, tady se to prokazuje.

Jestli se sejde dost žádostí o další ryzlinky, přivezu tenhle ryzlink i ve variantě 2010 trocken, suché. Ale to už bude extrémní sport, asi jako sjet na Silvestra Nerudovku na lyžích, šusem :o) Kdo se přidá?

A bude vůbec sníh? :o)

 


Komentáře

1 baarel baarel | Web | 22. prosince 2012 v 20:48 | Reagovat

Karl Erbes má dle mě nejlepší klasické etikety, etikety ve mě vyvolávají pocit to víno chci! A tak to má být.
Ono blbá etiketa je stejné jako blbá barva vína oboje odrazuje od ochutnání, nechápu vinaře, kteří nejsou schopni investovat do vzhledu svých etiket. Dle mě častý jev, kdy dobré víno trpí vzhledem. Jak to vidíte vy?

2 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 22. prosince 2012 v 21:10 | Reagovat

[1]: já už jsem to psal v prvním článku o Erbesovi (nebo jednom z prvních), že mám vlastně radši moderní etikety a naslepo v regále podle etikety bych si ho sotva vybral. Ale měl jsem kliku, že si mě otipnul, že mě to zajímá a podle toho se mi věnoval - spolu jsme v Urzigu prokoštovali přes 20 jeho vín, dalších 10-15 jsem sjel sám, a přestože riskuju, že řadou textů o jeho ryzlincích otrávím své čtenáře, tak je píšu, protože jsem v těch cca 30+ vínech nenarazil na žádné slabé nebo průměrné.

Etiketa odráží názor nebo postoj výrobce, výběr vína zase reflektuje osobnost kupujícího. Jestli se shodnou nebo ne, to je už věc statistiky. Teprve opakovaný nákup má vypovídací hodnotu - předpokládám zasvěceného kupujícího, který si vybírá podle nějakého názoru, ne jen s plným vozíkem v TESCO cestou k pokladně :o)

3 baarel baarel | Web | 23. prosince 2012 v 19:42 | Reagovat

tak to já kvůli etiketě třeba nekoštuji Krause z i když na jeho mělnické mám zálusk ale  potřebuji přeci jenom kompletní zážitek, je to jako s jídlem když ti ho podají třeba na lopatě (u Krause spíš na digitální hodinách) tak ti zkazí dojem i když bude špičkové

4 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 23. prosince 2012 v 19:58 | Reagovat

[3]: zjevně to mám jinak - už tři vína od Krause jsem měl v Komunitních Bedýnkách (pravda jednou bez etikety, naslepo :) a nijak mě jejich etikety neurážely ani nedeprimovaly. Teď jsem na dvě ryzlinkové degustace vzal jeho sekt (nové etikety) a ledovku a nikdo si na etikety nestěžoval. Asi bych jeho etikety nevolil mezi nejlepších 10, ale nijak mi dojem z vína nezkazily. Je mi to líto, ale asi se fakt neshodneme :o)))

5 baarel baarel | Web | 23. prosince 2012 v 20:03 | Reagovat

to nevadí hlavní je, že nabídka vín je tak velká a proměnná, že dokonce života máme co dělat :D

6 baarel baarel | Web | 25. prosince 2012 v 0:27 | Reagovat

tak jsem podlehl touze po ryzlinku a jeden vytáhl ze zásob a laicky pohodnotil
http://baarel.blog.cz/1212/stedrovecerni-ryzlink

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama