Brno na otočku

23. října 2012 v 6:00 | Sklenička |  Jen tak
V pondělí padla další osmitisícovka, první brněnská degustace Komunitních Bedýnek. Ještě chvíli předtím, než jsem v pátek degustaci potvrdil, chtěl jsem ji zrušit. Málo přihlášených a zkušenost, že nakonec vždycky někdo nepřijde. Jako bych si vzpomněl na letošní (zatím :) nejlepší profesionální nabídku, kterou jsem dostal údajně proto, že píšu blog pozitivně - prostě jsem už napsaný e-mail smazal a rozeslal potvrzení, že degustace bude. Jak řekli, tak udělali: v neděli večer se přihlásili další zájemci a nakonec dokonce přišel navíc jeden neohlášený. Náš hostitel už dovnitř nenacpal další židli a čtyři hodiny koštování prostál. Já ostatně taky :o)



Brno má svoje specifika. Na rozdíl od bohémských Pražáků jsou Brňáci dokonale zorganizovaní. Nikdo se zbytečně nepoflakuje v kanceláři a ve čtyři odpoledne už není v práci ani noha. Takže degustace začínají dřív než ve stověžaté matičce, my jsme to dali už v šest. Má to jednu výhodu, ve čtvrt na jedenáct jsem měl zbytky vín naložené v autě a vyjel jsem zpátky na D1. S čokoládou v ruce jsem překonal mlhy na Vysočině a dojel domů jen o chvíli později, než se vracím z podobných akcí v Praze. Chce to jen spoustu sebeovládání, už při otvírání lahví a následné kontrole jsem si bolestně uvědomoval, že musím ovládnout polykací reflex a všechna ta krásná vína plivat do hrnku. Díky, Karle! (tentokrát za hrnek...)

Několik rad pro mladé následovníky, kteří jako já pojedou poprvé do Brna vykonat degustaci :o) Především na degustaci, kde máme prezentovat červená vína (a navíc ještě je musíme vyplivovat) nenosíme světlou košili! Naštěstí jsem si letos z Toskánska přivezl vhodné červené tričko, ale zkušenost z hodnocení Syrahů na Prague Wine Trophy v bílé košili je výmluvná.


Je dobré vína dokonale poznat už před degustací, abyste se nemuseli spoléhat na svoji pohotovost a degustační schopnosti na místě. Nejde jen o nová vína - myslel jsem, že jsem s rozvodem zbavil všech alergií, ale tři hodiny v autě s klimatizací mi zase ucpaly nos jako zamlada a při otvírání vín jsem se bál, aby se nevyskytla korková vada. Tu bych tentokrát tak snadno nepoznal. Naštěstí si nikdo nestěžoval, tak to snad bylo v pořádku.

Velké poděkování patří hostiteli a malovinaři Karlu Koždoňovi, který obětavě propůjčil k degustaci firemní zasedačku. Málem jsme mu z ní udělali firemní zalehačku, no prostě jsme se tam docela dobře zabydleli.

Přes všechnu brněnsko-pražskou rivalitu musím po nějakých deseti odvedených pražských degustacích přiznat, že jsem v pondělí zažil asi nejuvolněnější a příjemně přirozenou diskusi o jednotlivých vínech. Nevím, jestli to bylo geniem loci nebo sešlostí účastníků, ale diskuse planula i zhasínala bez pobízení a usměrňování i bez extrémních projevů, prostě v pohodě. Není divu, že toho někteří v závěru využili a začali organizovat nějaké další setkání s novým tématem. K podobné společnosti bych se taky rád přidal :o)


O vínech toho tady moc nenapíšu: seznam vín kopíroval aktuální italské Komunitní Bedýnky, ale místo některých jednodušších a levnějších vín jsem přivezl výraznější alternativy: Merlot Castello Ginori 2008, bílou Caiarossu 2010 a červenou Caiarossu 2007. Terrarossu 2007, Vino Nobile di Montepulciano z Palazzo Vecchio. Z těch se taky rekrutovali favoriti jednotlivých účastníků, ještě s Pergolaiou a Riservou 2006 Vina Nobile. Tak jen několik odtažitých poznámek a fotek pro případ, že by někdo z účastníků chtěl přidat svůj pohled do komentářů.
 


Komentáře

1 MT MT | E-mail | 24. října 2012 v 19:09 | Reagovat

tak to je fajn, já už si myslel, že se o víně moc diskutovat v Brně nedá

2 Sklenička Sklenička | E-mail | 24. října 2012 v 19:20 | Reagovat

[1]: to bude asi pověra :o) Tobě by se to mohlo líbit tím spíš, že jsem z jedenácti vín měl snad jen jedno "obyčejné," totiž barikovaný Merlot. Jinak tři biodynamické kousky, tři vína z minoritních odrůd a zbytek byla vína ze Sangiovese dělaná ve sklepě hodně tradičně, ve velkých sudech. A staré vinice, tak staré, že jedno Sangiovese chutnalo až slaně :o) a prošlo mi to!

3 MT MT | E-mail | 24. října 2012 v 19:31 | Reagovat

asi bude a nebo jsem měl štěstí na ty "správné" lidi .)

Ale už mě pořád nepotahuj za to, že mám rád, když to má vinař v hlavě srovnané v rámci celostního přístupu, mně je upřímně jedno, jestli tomu říká biodynamika, jako ty postupy jsou pouze nástroj k tomu, jak udělat zajímavé víno, tož nenasírej.
Jinak jo, to zní zajímavě, to bych přišel, kdyby to bylo v pátek .)
Jen v Brně pořád nejvyšší koncentrace vinoték (stáčíren) a podle toho mi občas přijde, že se někteří chovají, ale asi máš pravdu, možná je to spíš mnou .)

4 Sklenička Sklenička | E-mail | 24. října 2012 v 19:56 | Reagovat

[3]: já určitě nejsem odborník na Brno, to bylo jen popichování :) já jsem na to během příprav taky dal a když se mi zdálo, že přihlášky přibývají pomalu, vzpomněl jsem na ty nářky na brněnské publikum - ale nakonec jsem měl kliku!

Ale za "celostní přístup" tě nepotahuju, to je nedorozumění - mě na tom baví to, že odprezentuju spoustu "jiných," "autentických" nebo "jinak zajímavých" vín bez toho, abych tu jinakost zdůrazňoval, a u mainstreamového publika mi to projde bez výhrad. Ale kdo nikdy nepřijde (a kdo mi to nejspíš nikdy neodpustí), to jsou příznivci těchto vín :o) Budu muset napsat jeden zásadní článek o freudovském stínu asi...

5 MT MT | 25. října 2012 v 9:34 | Reagovat

Hele, Skleničko .)
tyto vína jsou přeci normální standard, nezdůrazňoval bych pořád to, že to někdo dělá normálně, spíš bych akcentoval a ptal se, proč to někdo dělá "nenormálně".
Občas je o těch rozdílech záhodno mluvit z té pozice, že dneska lidi jí a pijí syntetiku a myslí si, kdoví co to je za přírodno - stejně to panelákové děcko moc nerozliší.
Každopádně článek napiš, já toho času taky moc nemám, 2x jsem chtěl přijít v Praze ale často se mi to kryje s mou akcí a když mám volno, tak nic není. No ale zajímalo by mne, jaké příznivce těchto vín myslíš, klidně nahoď nějaký seznam.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama