Červenec 2012

Simone Santini, San Gimignano, Toskánsko

31. července 2012 v 6:00 | Sklenička

Kdyby snad chtělo Ministerstvo kultury nebo Evropská unie spozorovat bloggery, už předem se hlásím o grant na psaní o víně z Toskánska. Odpolední siestě s notebookem pod pergolou v letním větříku se nic nevyrovná a řádky naskakují samy. Jedno červencové dopoledne jsem s dětmi zajel do San Gimignana na zmrzlinu (zmrzlinárna na zdejším náměstí má titul Mistrů světa ve výrobě zmrzliny v letech 2006-2009) s hodinovou zastávkou v Tenuta Le Calcinae se Simonem Santinim.

Víkend na Vltavě

30. července 2012 v 6:00 | Sklenička
Začátek víkendu jsem prožil bez kafe ke snídani a bez vína k večeři. Naštěstí to trvalo jen od pátku do soboty, ale za podobných okolností a s dětma bych to vydržel častěji.

Raone Bianco 2010, Colline Pescaresi IGT, Torre Raone

26. července 2012 v 6:00 | Sklenička |  Jen tak
Třetí z bílých vín z degustačního kartonu vinařství Torre Raone z italského Marche. Směs odrůd Pecorino, Pinot Grigio a Incrocio Manzoni 6.0.13 (nikdy dřív jsem to jméno neslyšel, dodatečně jsem našel, že Manzoni Bianco je kříženec Riesling Renano x Pinot Bianco).

Krásná Hora v sobotu, Horňácké slavnosti v neděli

25. července 2012 v 6:00 | Sklenička |  Jen tak

Jak se dokáže zvrtnout program Horňáckých slavností, když v sobotu večer začne pršet, o tom jsem už psal tady (a o variantě s dobrým počasím zase tady). V sobotu jsem kvůli počasí víkendový program raději zredukoval na nedělní závěr slavností u větrného mlýna v Kuželově a na sobotní večer se domluvil s Markem Vybíralem na návštěvě vinařství Krásná Hora. Na Horňácko jsem poprvé vezl děti, proto mi záleželo mi na tom, aby nepršelo a všechno dobře dopadlo.

Pecorino 2011, Coline Pescaresi IGT, Torre Raone

24. července 2012 v 6:00 | Sklenička |  Jen tak
Světle žlutá citronová barva připomíná mladý ryzlink, některé vlastnostii chuti taky, ale o tom až dále. Vůně je hodně komplexní, obsahuje travnatost, citrónovou ovocnost, mineralitu i kořenitost. Hodně jemně i muškátový tón, asi jako se někdy objeví v millerce. V chuti ještě začíná drobnou perličkou, pokračuje až ryzlinkovou kyselinou a tóny grepové hořkosti, jaká se někdy taky projevuje u ryzlinků. Úplně suché, s překvapivou stavbou chutí, ale bezvadně pitelné. Druhý den se v chuti rozvíjí vyzrálý ovocný tón připomínající nejvíc hrušky. Poprvé jsem ho vyzkoušel jen s pizzou, ale název odrůdy - Pecorino - naznačuje párování s ovčím sýrem. Pozdě večer jsem z ledničky vydoloval zbytek toskánského ovčího sýra a jeho hořkost skutečně ladila s kyselinou i hořčinkou v závěru vína.

Lucanto 2011, Trebbiano d'Abruzzo DOC, Torre Raone

23. července 2012 v 6:00 | Sklenička

O prvním setkání s vinařstvím Torre Raone jsem už psal tady, dnešní mladé Trebbiano jsem dostal z vinařství darem. Odrůda Trebbiano se pěstuje hodně ve střední Itálii a dává často vína s nelibou vůní zahnívajícího ovoce, nás amatéry a ignoranty pak často napadne, že vinař nechal hrozny zbytečně přezrát. To v lepším případě, v horším jsou vína vodová, zředěná vysokými hektarovými výnosy. Nevím, jak je to v případě Torre Raone s hektarovými výnosy, ale tohle Trebbiano je úplně jiný případ. Podle kusé informace na zadní etiketě to ani s hektarovými výnosy nebude přehnané, protože jde 42 let starou vinici.

Degustace nových vín v Quercetu

19. července 2012 v 6:00 | Sklenička

Čtvrtek 5. července byl od začátku do konce úspěch. Ráno jsme s dětma vyspávali přes devátou. Na toskánských dovolených se skoro nemyjeme, prostě ráno navlíkneme plavky a skočíme do bazénu (stejný postup několikrát denně a večer:o). Za minutu mě z bazénu vytáhl náš pan domácí, volal "Signore Bicchiére!" a nesl v náručí povědomou bílou kartonovou krabici. Týden před dovolenou jsem využil degustace s obchodníkem vinařství Torre Raone (Marche) a požádal ho o zaslání degustačních vzorků. Popravdě jsem nabídl, že si zásilku zaplatím a že mi ji navíc můžou poslat poštou na adresu mojí italské dovolené. Nakonec přišlo šest lahví bezplatně, bezvadně zabalené v polystyrénovém výlisku. Teď musím zjistit, jestli jsem se při první ochutnávce v Praze nespletl a jestli vína jsou skutečně tak dobrá nebo zajímavá, jak se mi jevila napoprvé. Hned jsem zalitoval, že jsem si s sebou nepřivezl podrobnější materiály o vínech, protože otevírat je na dovolené bude trochu jako košt naslepo: Pecorino, Trebbiano, Montepulciano a Sagrantino moc často nepotkávám. Pecorino bude hádám vyžadovat ovčí sýr :o)

Dvě Vernaccie ze San Gimignana

18. července 2012 v 6:00 | Sklenička |  Jen tak
Vernaccia di San Gimignano 2011, Tenuta Le Calcinae
Vigna ai Sassi Riserva 2008, Vernaccia di San Gimignano, Tenuta Le Calcinae

Berlucchi Cuvée Imperiale Max Rosé Extra Dry, Franciacorta DOCG.

17. července 2012 v 6:00 | Sklenička |  Jen tak
Letošní dvacetihodinovou štreku do Toskánska jsme oslavili skokem do bazénu a zmíněným růžovým sektem. K dvaceti hodinám na vysvětlenou jen tolik, že jsem jel sólo a ve Florencii jsem tak dlouho hledal sjezd Certosa, až jsem najel nejmíň hodinové zpoždění. Certosu loni zrušili, na Sienu se sjíždí z Imprunetty, ale značení na dálnici prostě předpokládá, že to víte :o) Jezdím bez GPS navigace a tohle byl docela dobrý důvod pro změnu názoru. O italských cenách benzinu jsem tu už psal, hrůza!

Prvních dvanáct fotek

16. července 2012 v 6:00 | Sklenička |  Jen tak

Už jsem zpátky doma z italské dovolené a léčím si italský jet lag, následek šestnácti hodin za volantem:o) Úvodem jen pár fotek. Letošní Toskánsko bylo ve znamení kultury a výborného vína. Kulturní program začal hned po příjezdu oslavou prvních narozenin dcery přátel majitelů farmy, kde jsme byli ubytovaní. Začalo to nevinně, matka přišla s dcerkou k bazénu, kde jsme se zrovna s dětma koupali. Natáhl jsem se z vody pro dítě, matka mi ho dala a já ho chvíli koupal a pak ho vrátil matce. Dítě se nebálo, vypadalo spokojeně a já jsem si na to vzpomněl až druhý den - snad jsem se tím nestal v Itálii kmotrem?