Víno potřebuje příběh

5. září 2011 v 6:40 | Sklenička |  Jen tak
Na konci srpna jsem volal do jedné vinotéky, abych si rezervoval místo na degustaci, a hned zkraje jsem se dozvěděl, že degustaci museli zrušit. Málo přihlášených, ekonomicky nezajímavé, omlouváme se, pochopte to. Chápal jsem to, ale protože mě téma degustace zajímalo, zeptal jsem se ještě, jaká vína že to na degustaci plánovali, a že seznam na webu nemůžu najít? Počkejte chvilku, dám Vám someliéra, ten o tom ví všechno.



Somík si to hned vzal, znova mi vysvětlil důvod zrušení akce a pokud jde vína, je to šestkrát Chardonnay a čtyřikrát Pinot Noir. To první Chardonnay je základní řada, běžná kvalita. Dostal jsem křeč do ruky i do pusy. Běžná kvalita? Chcete mi sakra prodat víno s tím, že to je běžná kvalita???

Často jsem v cizině lohnil supermarketové kusovky za 2 až 3 Euro, synonymum "běžné kvality." Nikdy ne proto, že měly běžnou kvalitu, ani ne kvůli láci, ale proto, že jsem v nich v tu chvíli hledal a viděl něco vyjímečného. Zalíbila se mi etiketa, vzpomněl jsem si na nějakou zajímavost o výrobci, byl jsem zvědavý na novou, pro mě neznámou odrůdu a třebas často marně, hledal jsem v nich něco vyjímečného nebo aspoň zajímavého. Jestli něco takového nedokážu ve víně najít, je pro mě drahé i za dvacku. Jestli jako prodejce nedokážete ve víně něco zajímavého najít a nabídnout - i kdybyste si to měli celé vymyslet - tak děláte svou práci blbě, a jděte do háje.

 


Komentáře

1 MT MT | 5. září 2011 v 17:01 | Reagovat

krásný zápisek, ale termín "základní víno" s ohledem na komplexní produkci se snad říkat může .)) klidně si ho okecám .)

2 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 5. září 2011 v 17:10 | Reagovat

[1]: já to taky používám, ale většinou jen jako úvod k tomu, abych to víno vychválil, ne abych ho popravil :o) snad si rozumíme. Smyslem toho stesku bylo říct, že someliér by měl umět mluvit o víně s různými druhy zákazníků a ne jen markovat na pokladně a kasírovat.

3 pavlina pavlina | 5. září 2011 v 19:52 | Reagovat

to by se ti u nas nestalo

4 MT MT | 5. září 2011 v 20:08 | Reagovat

u nás je snad největší koncentrace sommelierů na počet obyvatel ... a propos, já jsem potkal jakési nadšence dělající si pro sebe degustace, a kteří viděli svůj posun mimojiné v tom, že si udělají všechny senzorické zkoušky apod, ale nikde jsem si nevšiml spíše zájmu o hlubší pochopení podstaty, ale to jen tak na okraj ...

5 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 5. září 2011 v 20:32 | Reagovat

[3]: to je pravda, u vás si vždycky poplkám a nakonec odejdu s něčím, co jsem původně ani nechtěl :o) Ale tak to je správně, léta jsem školil obchodníky s reklamou a tohle byl cíl, tak nějak by to mělo vypadat...

[4]: sám jsem amatér, tak to nadšencům přeju. Horší je, když profesionálové "v první bojové linii" jsou tak zanedbaní, pokud jde o základní školení o víně a hlavně v tom, jak jednat se zákazníkem.

6 b.š. b.š. | 8. září 2011 v 17:17 | Reagovat

Z pohledu prodejce to je samozřejmě špatně, ale jako spotřebitel spíš vítám lakonickou upřímnost než pokusy o oblafnutí...

7 p.j. p.j. | 15. září 2011 v 8:55 | Reagovat

no, tak nějak si taky vážím víc prodejců, kteří mi taktně naznačí: "no, za tu cenu dobrý, ale je to základní řada, moc od toho nečekejte...tohle je určitě lepší", než někoho, kdo mne zahrne nevěrohodnými superlativy u každé lahve, kterou vezmu do ruky. Asi existujou obchody, kde si majitel hýčká každou položku a bere jen to, o čem je přesvědčen, že je nejlepší. ale v drtivé většině jsou portfolia zaplevelená mraky lahví, které jim byly přihozeny podmínečně do balíku s něčím, o co enormně stáli především, dost toho se bere protože "to se prodá", "aby byl výběr", "novej ročník","tohle pijou rádi ženský", "tohle je dobrý do gastra". oukej, tuhle logiku chápu, takže jsem vděčný, když ze mne někdo nedělá pitomce a řekne: tohle víno má asi jinou cílovou skupinu, zkuste radši tohle.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama