Všechno, co jste chtěli vědět o barikování

25. ledna 2011 v 7:00 | Sklenička |  Bedýnky
Čas trhnul oponou a jsou tu další Komunitní Bedýnky. V loňském roce jsem dal jen dvě bedýnkovací kola, letos chci stihnout víc. Kurs koruny k Euru stoupá, tak hurá na to!

Sudy Bouthenet Maranges


Původní idea Komunitních Bedýnek byla sdílet s čtenáři blogu šestici vín popisovaných v poslední době, pro srovnání Skleničkovských komentářů a vašich vlastních chutí. V loňském roce jsem si hrál s monotématickými bedýnkami. Tentokrát to spojím. Pokusil jsem se vybrat šestici vín zmiňovaných od listopadu a hned mi došlo, co mají společného. Pět z nich vinaři školili v barikovém sudu. Jako šesté jsem schválně přidal nebarikované pro srovnání - stejný výrobce, stejná vinice, žádný sud.

Veltlín ne, Sylván ano
Spory o to, zda barikovat, živí diskuse o víně už dlouho, možná desítky let. Jsou regiony (a jejich typické odrůdy), kde se to považuje za normu. Jsou regiony, kde se to běžně dělá (včetně globálního komerčního úspěchu) a poučení fanoušci dobrého vína to kritizují. Nedávno mě kamarád přivedl na dobrou stopu. Říkal, někdo vytiskne na etiketu to "Barrique" a někdo to barikuje, protože to tak má bejt, a na etiketě nic není. Tak to je asi ten rozdíl.

Sklenice

Posouzení je samozřejmě přísně individuální. Pokud jste zapřisáhlí odpůrci barikovaných vín, máte možnost s touto Bedýnkou změnit názor. Na moravských vesnických výstavách dostávají barikovaná vína stále bídné bodové ohodnocení. Někdo se zaříkává jako Harry Potter před Ohnivou skleničkou, že by barik nepil. A někdy vyžahnu dobré červené a když druhý den upravuju svoje poznámky na blog, strnu: sakra, bylo to barikované nebo ne? Některé degustační poznámky jasně ukazují na dubový sud, ale víno bylo tak dobré, že jsem vypil lahev a vůbec o tom nepřemýšlel. Tradicionalisté (sám se mezi ně taky počítám :o) by mohli říct, že hranice je tam, kde sud a všechny jeho vlivy přemáznou odrůdu. Když pod barikovými aromaty a chutěmi, které mají být jen doplňkem přirozených chutí vína, nepoznáte odrůdu. Chachá! Kdepak... barikované Veltlínské zelené ze slovenského vinařství Strekov 1075 už není k mání, ale kdyby bylo, určitě bych ho do Bedýnky chtěl. Jen bych si pak s bývalým dramatikem mumlal: to jsou paradoxy!

Strekov ineditní

Barikované sylvánské? Souhlas, je to blbost. Shodli jsme se na tom i s Jižním Svahem: "barikovat sylván je přeci blbost, že jo. No… jak se to vezme. Dovolil bych si z výsledného vína tipovat odrůdu či místo původu? Ani náhodou. Je to špatně? Rozhodně! Ve výsledném víně kvalitní dřevo hraje obrovskou roli, ale ovocitosti je tam stále dost a v chuti má to víno bohatost a komplexitu, kterou neměl žádný z předchozích vzorků. Ovocitost, mineralita, medovost a výrazné kyseliny jsou dřevem zajímavě podtrženy a rozvinuty, překvapivě dost mne to baví. Za tři stovky pro příznivce bílých bariků dobrá koupě a zajímavé srovnání s často utahanými a kyseliny postrádajícími vanilkovo-kokosovými Chardonnay." V názorech na tehle Sylván (i další vína německého vinaře Klause Höflinga) jsme se vzácně shodovali - odrůda není díky barikovému sudu poznat, ale víno to paradoxně pozdvihlo o třídu výš. Takže pokud jde o příští kolo Komunitních Bedýnek, je to snadné: Veltlín ne, Sylván ano.

Ch+BB

Barik je omamná květina: silné nezabije a slabé nezahojí.
Pamětníci poznali, že parafrázuju verše Vladimíra Merty o pravdě, ale dá se to překroutit i o bariku: nemůžete barikovat slabou surovinu... barik může pomoct silnému, koncentrovanému vínu, ale zabije slabé. Nebudu prozrazovat všechno předem, ale některá vína budou pro barikování typická. Co se nejčastěji barikuje? Z bílých šardonka, z červených Rulandské modré a Cabernet Sauvignon. (CS nedám, ten ještě na Moravě typickej není.) Takže dáme dvě bílé směsi Chardonnay a Rulandského bílého, jedna z nich šla do sudu až po stočení z kvasnic, druhá rovnou sakumprásk i s kvasničními kaly. Jedna z Dobré Vinice, druhá z Krásné Hory. Obě jsou výborné, ale samozřejmě každá je trochu jiná.

Pinot káď

Z Německa dovezu kromě Sylvánu i dvě Rulandy modré, barikovanou a nebarikovanou. Abych si to nevychvaloval sám, ocituju zase, co o vínech napsal kolega-konkurent na Jižním Svahu: "Kdyby takhle vypadalo více domácích pinotů ve stejné cenové relaci (180,- Kč), tak bych si vejskal." O barikovaném dvojčeti ze stejné vinice napsal: "k zábavnosti a pitelnosti předchozího vína přidal eleganci, komplexitu a dost burgundský dojem. Ovoce je jakoby tmavší a třešně trochu přezrálé a už kvasící, parádní kyselina, struktura, délka. Výborně postavený Pinot, kde cena 380,- Kč je sice už vyšší, ale velmi ospravedlnitelná." Obě Rulandy jsou od stejného výrobce, ze stejné vinice a ročníku. Porovnejte sami. (Srovnání samo nebude až tak triviální, ale podrobnosti si šetřím na další článek. Listopadová zpráva o degustaci Klause Höflinga byla tady.)

Šesté víno by mělo být sladké překvapení, ale pravidelným čtenářům asi tahle nápověda postačí. Tři vína z Moravy, tři dovezená z ciziny. Z předchozích zmínek vyplývá, že ta vína nebudou zázračně levná. Všechna vína dávám do Bedýnky za cenu, za kterou se prodávají ve vinařství (u německých plus třicet kaček na dopravu) a podtrženo sečteno to dělá přesně 1695 Kč. Takže drakonicky zdražím na 1750 Kč a těším se na vaše přihlášky.

Organizace bude stejná jako v předchozích pěti kolech. (Noví zájemci si to můžou přečíst tady.) Přihlášeným pošlu číslo účtu a budu vybírat zálohovou platbu. Na začátku února podle počtu přihlášených objednám vína. Díky dovozu z Německa se to může protáhnout, ale do konce února chci Bedýnky rozeslat. Pražáci si je zase vyzvednou v pražské vinotéce Le Caveau, Brňáci v Brně, mimopražští je dostanou poštou (s přirážkou 150 Kč). Jestli dostanu nabídku na vhodný prostor, rád bych zase udělal v Praze společnou degustaci jedné Bedýnky. Milí Bedýnkáři, přihlásit se můžete tady.

 


Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 MT MT | 25. ledna 2011 v 7:27 | Reagovat

:))
Víno jako takové vs. odrůdovost. Hm, nějak jsem zanedbával degustace. Pokusím se naplánovat ten Mělník do konce února a něco spácháme. Na degustaci bed. bych se rád stavil .)
Mlaďocha z DV máš nachystaného.

2 J.Č. / Jižní svah J.Č. / Jižní svah | E-mail | Web | 25. ledna 2011 v 7:58 | Reagovat

Zajímavé, budu se těšit na reakce bedýnkářů :-)
BTW když už cituješ celá hodnocení vína, možná by bylo dobré (od toho je web tak nějak hypertextový) nalinkovat celý ten článek, ze kterého pocházejí :-)

3 Tomáš M. Tomáš M. | 25. ledna 2011 v 8:53 | Reagovat

Pro tentokrát bedýnku vynechám. Ne proto, že bych neměl rád barikovaná vína, ale jednak proto, že mám barikovaných doma ve sklepě dost, a jednak proto, že jsem ještě pro pití jiných vín ani nestihl dopít bedýnku minulou, toskánskou.

4 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 25. ledna 2011 v 10:13 | Reagovat

[2]: OK, tak jsem ti to zalinkoval :o) původně jsem nechtěl prozrazovat ani výrobce a bavil jsem se představou, jak někdo bude gůglovat celej citát, ale máš pravdu, když už jsem to prozradil, tak s celým odkazem.

[3]: jen v klidu dopíjejte... některá z těch šesti toskánských vín vydrží, ale třeba SVG bych dlouho nearchivoval, a ročník 2005 už se taky asi nezlepší.

5 Karel Karel | E-mail | 25. ledna 2011 v 12:23 | Reagovat

Barik a vesnické výstavy nejdou moc k sobě. Malí vinaři, hodnotitelé, to neuznávají, chtějí odrůdová vína. Můžou za to ale i ti, kteří na výstavy vína dávají. Na výstavě v únoru se určitě objeví mladá vína z bariku. Nemají šanci na úspěch.

6 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 25. ledna 2011 v 12:35 | Reagovat

[5]: jasně, že tak brzo víno ještě bude příliš mladé. Ale ty výstavy jsou přece v zásadě určené pro košt mladých vín? Já v tom vidím spíš setrvačnost názorů.

Třeba barik z Krásné Hory, který tam bude, jsem si hlídal už od loňského února, kdy jsem ho chutnal poprvé. Tehdy právě dostal na místní výstavě tuším 52 bodů :o)

7 MT MT | 25. ledna 2011 v 17:20 | Reagovat

No když se do nebes vynášejí mladá vína, tak jsou primárně soutěže u nás zaměřena na vína do 1 roku, max 2 v duchu věty "dávám vínu rok, maximálně dva".

Nicméně mě předloni pobavil v květnu na místní výstavě komentář k tomu zweigeltu, co jsi měl minule v bedýnkách. Jistý vinař jen procedil mezi zuby: "Tož je to slušné Jaro, ale takové nijaké, chcelo by to trochu víc ztopořit sírou, já bych tam zapálil hnedkaj tři plátky a už i tak je možná pozdě ... jo ták, ty to nemáš filtrované a sířené ... tak to je vše jasné"
No a když jsem loni hodnotil a nešťastně si vylosoval stůl s červenými a jak naschvál s Cabernety, to byla teprve procházka životem vína po stočení z kalů ... sírou zakonzervované tóny po mikrobiologických procesech navíc ještě zpečetěné ostrou filtrací ...
Nic proti technologickému pokroku, nic proti mladým vínům a srozumitelnosti až jednoduchosti, vše má své místo na slunci - jen vás prosím, berte trochu ohledu aspoň k tomu vínu, když už třebas chcete mít na jaře červené z loňské sklizně v lahvi, uzpůsobte na to životní dráhu vína a nehrajte si pak na velká červená maskovaná ještě přídomkem nonsensem "typicky moravský profil"

8 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 25. ledna 2011 v 22:28 | Reagovat

[7]: ztopořit sírou, výstižné :o) život přináší nevyžádané zkušenosti a libuje si ve zklamání, ale kdybych se měl jednou dozvědět, že to, co jsem celou dobu ve víně hledal, byla jen kyselina jablečná a síra, tak nevím...

9 Karel Karel | E-mail | 26. ledna 2011 v 8:12 | Reagovat

Barik má, podle mého názoru, vínu něco dodat, udělat ho lepším. Za to ale víno potřebuje delší dobu, aby se s ním vyrovnalo. Pokud tedy dám víno do sudu, musím ho pak nějakou dobu nechat zrát, aby se všechny složky vína zharmonizovaly. Na podzim jsem byl s malovinaři na otevřených sklepech v Golsu. Taky odmítali bariky. Tak jsem jim v jednom sklepě nechal nalít ZW barik 2009 a k tomu 2004. 2009 kritizovali, 2004 byli nadšeni. Ta setrvačnost názorů tam převládá stejně jako odmítavý názor na ušlechtilé kvasinky.
Děláme košt první sobotu v únoru, což je na mladá vína brzy. Mladých tam bude hodně, ale mnoho z nich zfiltrovaných, přesířených, se zabudovanými zbytky procesů při výrobě vína. Ale budou mít jiskru... Ale vedle nich i množství dobrých, přírodních, bez hrubých zásahů, trochu perlivých, ne úplně jiskrných

10 Tomáš M. Tomáš M. | 26. ledna 2011 v 13:49 | Reagovat

"Ztopořit sírou" - tak to si hnedkaj musím dát do slovníčku moravských vinařů. Ještě že nejsou všichni takoví.

11 JO JO | 26. ledna 2011 v 14:02 | Reagovat

Moravská vína v bariku - proč ne. Mnohá jsou skvělá. Na druhou stranu barikovaný Modrý Portugal mi zatím vždycky přišel jako totální úlet.

12 Roman S Roman S | E-mail | 26. ledna 2011 v 14:37 | Reagovat

Opravdu je to o tom, že barikovat lze jen vína, která na to mají. Jsem zvědav hlavně na to porovnání stejné odrůdy v bariku a bez. Na to se těším nejvíce.

13 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 26. ledna 2011 v 14:42 | Reagovat

[12]: už Vás vidím v tabulce, další nový Bedýnkář! Pěkně vítám :o)

14 MT MT | 31. ledna 2011 v 15:31 | Reagovat

[11]: nemyslím, že by byl MP ze sudu špatný ... otázka je, k čemu to víno má být, a co si člověk představuje pod pojmem barikované víno ... navíc když opominu pěstitelské zákoutí MP, tak víno z této odrůdy je často neprávem opomíjeno pro údajnou jednoduchost ... ale odrůda může nabídnout velmi zajímavý profil

15 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 31. ledna 2011 v 15:39 | Reagovat

[14]: asi to nestojí za vzrušení, tak jen piánko potichu poznamenám, že si taky nevzpomínám na dobrý barikovaný MP (11 - a kdoví, jestli jsem vůbec kdy něco takového pil?). Většinou to bývá jednoduché a lehké víno a některým jeho typickým vůním by asi barik vážně nepomohl :o)

16 MT MT | 1. února 2011 v 8:17 | Reagovat

víno ze sudu ... raději nepoužívám "barrique", neboť spousta lidí má asociace vjemů primárně dřeva.
Každopádně, je to jako kdybych pil jen špičkovou Francii a přišel a řekl, že moravská vína se nedají pít .)
Já taky neznám moc vinařů, kteří by to dobře dělali, což neznamená, že to nejde .)
Navic, když se nechá MP i se svou slabou slupkou (nebo právě proto) 3-4 měsíce na slupkách, včetně fermentace a dalších pochodů

17 Laďka Raddová Laďka Raddová | E-mail | 18. dubna 2012 v 10:37 | Reagovat

Barrique sudy se dají použít i 3x použité vybarikované, můžete v nich nechat vyležet víno a nemusíte kupovat nové bariky není už tak znát barik nového sudu. Já kupuji sudy v Břeclavi od p. Bittmanna má luxusní sudy za super peníze. www.barriquesudy.cz
sudy můžete klidně použít jen jako sud na další plnění a nekupovat drahé nové sudy.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.