Vzpomínky na budoucnost

15. února 2010 v 6:55 | Sklenička |  Jen tak
V lednu jsem tady zopakoval starý seriál o mé první cestě do Burgundska. Když jsem si ho po sobě četl, uvědomil jsem si, jak nečekaně rychle se domácí vinohradnictví změnilo. Vyhodil jsem z textu jednu (jedinou) větu o tom, že jsem po letech objíždění moravských koštů někdy v letech 2002 - 2003 přestal na Moravu jezdit, protože jsem byl tehdy nespokojený se službami spojenými s prodejem vína (a s poměrem kvality a ceny vína).

Kluk u cimbálu


Dnes je zřejmé, že staré časy, kdy jste dorazili do sklípku, ochutnali pár vín a potom je stáčeli do PET-lahví od Coly a Fanty jsou nenávratně pryč, že dneska už kdekdo vína lahvuje a etiketuje. Včetně toho, že od vína v lahvi se očekává větší čistota a stabilita, než od sudovky odvezené ve vlastním kanystru. Technologicky udělalo moravské vinařství obrovský pokrok a stačilo mu na to jen pár roků. Před deseti lety jsem si takový vývoj nedovedl představit.

Myslím si, že teď stojí domácí vinařství před dalším velkým skokem a že tím bude redukce odrůdové skladby. Současná praxe pěstování deseti nebo dvaceti odrůd na ploše třičtvrtě hektarů vede k tomu, že malí vinaři nemají vlastně vinařské zkušenosti s žádnou odrůdou. Určitě jste to už taky slyšeli: Letos nám nedopadl Sauvignon, ale krásně nám vyšla mullerka. Rulanda se nám letos nevyvedla, ale za to máme krásný veltlín. Příští rok si dosaďte zase jiné odrůdy. Všude jinde se vinaři specializují na několik málo odrůd (vyrábějí z nich různá vína podle polohy vinice) a mají se dvěma odrůdami intenzivnější zkušenosti, než naši s dvaceti odrůdami.

Na vinici

Náznaky se už objevují. Mluvil jsem na podzim soukromě s jedním vinařem o jeho vinařství. Řekl mi, "zjistil jsem, že si lidi u mě nejčastěji kupují dražší vína. Nemají problém koupit víno za 150 Kč, i když jim dám ochutnat Portugal za 80 Kč. Prostě chtějí to nejlepší." - "To máš dobrý," pochválil jsem ho. "A to je právě ten problém," pokračoval. "Když nestihnu Portugal prodat do další sklizně, příští rok už neobstojí vedle novýho Portugalu. Zrovna tak muškát nebo veltlín. Rulandu nebo ryzlink můžu prodávat třeba tři roky po sklizni, u červených je dokonce žádoucí prodávat je naleželá, ale když ty levnější vína nevyprodám do léta, tak mám problém." - "Tak se budeš muset vykašlat na Portugal a Muškát a dělat áčkový odrůdy. Ty, co vydržej ležet," povídám já. "Ryzlink, Rulandu, Tramín a Sauvignon. A hlavně Rulandu modrou." No, taky jsem už na to došel, řekl mi.

Můžete se na to taky podívat z druhé strany. Asi dvě třetiny domácí spotřeby vína pokrývá dovoz. Nejspíš to tak ještě dlouho bude. A soutěžit s italskými a španělskými víny v tržním segmentu vín do osmdesáti korun nemá smysl. Italská nebo španělská vína za padesátku budou vždycky lepší, než ta domácí (do padesáti kaček). Pro domácího vinaře je rozumnější konkurovat (levným) dovozům s víny kolem dvou stovek.

B hrozen

Samozřejmě se tyhle úvahy týkají hlavně těch, kdo se vínem živí. Malovinaři - zahrádkáři, kteří si vysadí po stu hlav Portugalu, Alibernetu, Muškátu, Večerky a Aurelia a sami je během roku vypijí, těm je to jedno. Ale úroveň kvality v každém oboru určují velcí hráči. A dokud se ti, co víno prodávají, budou specializovat na padesát odrůd, bude většina vín v té nižší kvalitě. Takže fandím tomu, aby se odrůdové složení vinic zjednodušilo.

Co tomu brání? Nejvíc asi roztříštěnost vlastnictví vinic. Jakmile by byly vinice v rukou velkých výrobců vína (Michlovský, Patria Kobylí, Znovín, Templáři, Víno Mikulov...) byl by to logický krok, aby velcí majitelé vysadili větší vinice s jednou odrůdou, na základě analýzy půdních podmínek vinice. Vidím tedy jistou naději v tom, že ubude malopěstitelů a vinice postupně přejdou do rukou větších pěstitelů, kteří jsou zároveň výrobci vína. Nízké výkupní ceny hroznů vidím jako přátelský pozdrav z blízké budoucnosti, která se nám snaží ukázat, že nemá smysl pěstovat hrozny bez toho, abychom z nich vyráběli víno.

Já vím, vypadá to jako utopie. Ale před deseti lety bych taky nečekal, že domácí vinařství udělá takový pokrok. Že tu bude několik stovek výrobců, kteří budou svoje vína lahvovat a prodávat je pod svojí značkou. A že ta vína budou čistá a vydrží rok nebo dva ve sklepě. Nechci vydávat svoje přání za trendy, ale vsadil bych se, že za dalších deset let bude všechno jinak. Jen si to dneska ještě nedovedeme představit.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 kovalam kovalam | 15. února 2010 v 9:14 | Reagovat

znacnou odrudovou pestrost bych jeste nepovazoval za to nejhorsi, daleko zcestnejsi mi prijde kdyz se vinar zivi prodejem burcaku, sudovky a jeste chce delat kvalitu do lahvi

2 J.Č. / Jižní svah J.Č. / Jižní svah | E-mail | Web | 15. února 2010 v 9:17 | Reagovat

S tím omezením odrůdové skladby jasný souhlas, tam není co řešit, všichni na to žehráme už roky a stále nic :) Ale teda jasný nesouhlas, jak by k tomu mělo dojít.

Já vidím naději v menších hráčích a "specialistech". Ve vinařích, kteří se rozhodnou dělat právě jen něco málo odrůd na místech, která jim svědčí (respektive opačně, na vlastněné vinice vysadí odpovídající odrůdy + si seženou další polohy od těch jen pěstitelů a prodejců hroznů), a věnují jejich poznání více času. Vidím naději v zajímavých malých vinařích, kteří oživí pojmy jako "kounická Frankovka" a v různých skupinách zavedou pojmy nové. A pak ať si zákazník začne tlačit na ostatní, že z té či oné obce mu přijdou nejlepší Portugaly a o muškát moc nestojí. Jasně, je to ještě větší utopie než megaproducenti skupující velké lány a prosazující odrůdovou skladbu "silou", ale ve své pomalosti mi to přijde tak nějak přirozenější. A hlavně už se pomalu ale jistě děje :)

3 Vosisko Vosisko | 15. února 2010 v 12:34 | Reagovat

Co tomu brání? Myšlení vinaře! To se musí změnit. Ten tvůj vinař je pořád vyjímka. Já znám taky jednoho co o tom pořád mluví a nic pro to neudělal. Sice rozšířil vinohrad o nějaký ten rýňák a ruland, ale ostatní odrůdy dělá pořád v nezměněném množství.
Mám takovou obavu, že myšlení vinaře může změnit pouze spotřebitel. Pokud mají pořád vyprodáno, tak co by měnili?

4 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 15. února 2010 v 13:33 | Reagovat

[3]: s tím spotřebitelem to bude IMO nejtěžší oříšek. Oni si ho malovinaři vycvičili na všelijaké speciality a když s nimi teď mluvíš, řeknou ti: Když oni to tak lidi chtějí! Oni po nás chtějí Irsay, Alibernet, Aurelius atd. Jednou jsem chválil vinaře, že nedělá ten proklatý kopřivový Sauvignon. Řekl mi, lidi by mi ruce utrhali, kdybych ho měl! Často se mě na něj ptají :o)))

Ale myslím, že to nakonec budou muset rozseknout sami vinaři. Pokud totiž někdo bude chtět bejt nejlepší na světě, bude se muset věnovat naplno jedný disciplíně a ne dvaceti :) Ve dvaceti odrůdách nejde bejt nejlepší ani v Mutěnicích, natož na světě :o) Nebo abych to nezlehčoval, pokud někdo bude chtít dělat dlouhodobě výborný víno, bude se muset specializovat a ne čekat, která z patnácti odrůd mu letos vyjde a která ne.

5 Karel Karel | E-mail | 15. února 2010 v 14:02 | Reagovat

Nemyslím si, že úroveň trhu určují velcí hráči jako např. Templáři nebo Víno Mikulov. Navíc tito velcí hráči nesnižují svou odrůdovou skladbu.
Od menších vinařů, bych čekal že se zaměří na 2-3 odrůdy, ze kterých budou dělat víno ve špičkové kvalitě. Pokud dělá něco navíc, pak už jen jako zpestření sortimentu. Musí si ale taky uvědomit, že víno, které lahvuje dva měsíce po sklizni, tvrdě vyfiltrované a silně zasířené, mu žádnou slávu nepřinese. Ani když bude mít jednu odrůdu na sebelepší vinici.
Jinak taky vidím obrovský posun u malovinařů. Tam šla kvalita hodně nahoru

6 ZZ ZZ | E-mail | 16. února 2010 v 0:22 | Reagovat

Já bych se na to podíval jedním střízlivým okem laika. Pokud si vinař vybuduje image, že jeho RR je nejlepší na celé Moravě, tak není, co řešit. Pak každý chce jen a pouze jeho RR. Tudíž spotřebitel, který solí prachy, i prodejce, mají zájem, aby se prodával jen vyhlášený RR. Jenom marketing... Když budu vědět, že Rakvice mají lehounký Sylván, a že Skoupil nejúžasnější Vlašák, tak je budu vyhledávat tři roky v kuse! Jen se dostat do toho povědomí! Prostě dneska vím, že pokud chci sázku na jistotu v Cabernetu, tak šáhnu po Tanzbergu. A je mi jedno, kdo ho vlastní. Já chci pít dobré víno. A dokud si to neuvědomí ostatní vinaři, tak nebudou mít svoji osobní identitu a nebude žádné spojení pro spotřebitele. Bez ohledu na pár věci znalých. Ve finále prodává objem...

7 ZZ ZZ | E-mail | 16. února 2010 v 0:28 | Reagovat

ad 4. Alibernet, Aurelius, Cabernet Moravia? Upřímně řečeno nikdy jsem nepil nic dobrého z těchto odrůd. Možná nebyla vhodná chvíle, dobrá příležitost, nebo jen naladěný jazýček, ale osobní preference má se tomu tak :)

8 Pepa Pepa | 16. února 2010 v 8:17 | Reagovat

Napadá mě možnost využít pestrost odrůdové skladby tak, že by vinař měl svoje značkové víno ze směsi těchto odrůd. Vystihovalo by to moravské podmínky a ta vína by vůbec nemusela být špatná. A k tomu by se třeba mohl věnovat jedné odrůdě specielně. A souhlasím s Karlem, že zásadní problém je spíše ve způsobu výroby vína, tak aby mohlo jít třeba do těch dvou měsíců na trh.

9 MT MT | 16. února 2010 v 22:24 | Reagovat

Sklenička: bez komentáře, názor znáš, doufám, že podebatujeme v pondělí

10 Sklenička Sklenička | E-mail | Web | 16. února 2010 v 23:12 | Reagovat

[9]: názor ještě neznám, ale všiml jsem si, že jsem ocitoval (nejmíň) jednu tvoji myšlenku nebo větu :o) zbytek v pondělí.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.