Víno podporuje dlouhodobou paměť

25. dubna 2008 v 8:08 |  Reporty
Přestože občas v titulcích rád přeháním, tento titulek mohu vědecky prokázat. Pokus je základní metodou vědeckého důkazu, a po včerejším návratu z otevření Vinného klubu V8 se mnou paní Skleničková takový pokus provedla. Právě se připravovala na dnešní hodinu angličtiny ve třetí třídě ZŠ, kde provozuje učitelské řemeslo jako svůj koníček, a jala se mě zkoušet ze slovíček, která si připravovala na dnešní hodinu. "Tak schválně, jestli víš, jak se anglicky řekne zvracet?" - "A jak se řekne omdlít?" - "A jak se řekně puchýř?"

(První dvě slovíčka se vyskytují v Chandlerových a Hammettových románech, kdo je četl v originále, jistě si vzpomene. Třetí je lehké, Johnny Cash měl v šedesátých letech hit jménem "Blistered.") Takže snadno, vomit, faint, blister. Kdybyste mě zabili, neřeknu vám, k čemu budou ta slovíčka dobrá třeťákům, ale jako důkaz, že víno podporuje některé mozkové pochody, to snad postačí. (Pak na mě vytáhla zvířátka a dostala mě, zabodoval jsem ještě s pávem - peacock, ale křečka, andulku a další havěť jsem už nedal. Díval jsem se jí potom do lejster, měla ta slovíčka skutečně v nějakém úředním učebním textu.)
Cestou na otevření Vinného klubu V8 jsem to měl sesumírované úplně jinak: byl krásný den, letos první skoro letní - lepší den byste si pro otevření nové prodejny vybrat nemohli. Už od rána rašili dopraváci na okreskách jako hřiby po dešti - pokud trochu prší, projedete Prahou klidně stovkou, ale v takový krásný letní den se ploužím krajinou jako Švýcar Basilejí (namísto série fotek Dopravní policie balón nad malostranskými střechami).
Po dlouhých přípravách včera na Maltézském náměstí (samozřejmě v čísle 8) otevřela aliance osmi moravských vinařství V8 Vinný klub, pražskou reprezentační prodejnu. Sliboval se program degustací a možnost ochutnávek (ve všední dny od 12 do 18) a ještě pár dalších věcí. Mírná skepse patří k základnímu vybavení internetovského deníčkáře, takže podotknu, že pro prodej po kartonech (vzhledem k parkování) není Maltézské náměstí ideální adresa, ale to všechno se ukáže až časem. Ale protože včera jsme při otevření byli bohatě zavlažováni vybranými víny, slibuju, že při první příležitosti se na místo činu vrátím jako anonymní zákazník a napíšu o tom, jak se takový zákazník na Maltézském náměstí cítí.
Komentování jednotlivých vín se dnes vyhnu. Nebylo by vhodné některé víno zhanět (jako host na otevření jsem je měl zadarmo), ani vychválit (protože jsem je měl zadarmo a vy byste mě mohli podezřívat, že se nechám uplatit sedmi vzorky vína). Takže příště ... ale bez ohledu na povinnou skepsi jsem ochutnal ryzlink z Kolby a chutnal mi. Ostatní až podle příští návštěvy, viz výše.
Přítomni byli zástupci vinařství sdružených ve V8 a taky Prokop Petr Siostrzonek, benediktýnský opat břevnovského kláštera, který požehnal vínu pěknou řečí o fyzické a duchovní stánce vína (a života), což jsou myslím tradiční témata benediktýnů, ale celý projev vyzněl v souvislosti s vínem velmi šťastně.
Ora et lavora je myslím motto benedikýnů už řádku století. Jako konzument jsem, pokud jde o výsledky, netrpělivý, nemám na to několik století. Nicméně vína, vybraná jako vzorky snažení jednotlivých vinařství V8, byla velmi kultivovaná, a přes skepsi k chvályhodným skupinovým prohlášením (redukce výnosů pod 50 q/ha) mám dojem, že kvalita vín vinařství z V8 nadějně stoupá, takže se přimlouvám za to dát jim čas na to, aby se mohla měřit s evropskou špičkou. To samozřejmě neznamená šanovat jednotlivá vína, která v měření s vynikajícími víny neobstojí. Jakkoliv mám argumenty proti současné cenové politice některých moravských výrobců, je to jen jeden hlas a jedna chuť proti mnoha dalším hlasům, které dohromady tvoří trh. Takže přeju vinařům z V8 dobrý vítr, ale přesvědčit se o tom, kam je zavál, se půjdu na Maltézské náměstí sám.
 


Komentáře

1 J.Č. J.Č. | Web | 25. dubna 2008 v 11:02 | Reagovat

Pro mne to byla příliš velká davovka a nějak si tam prozkoumat vína nešlo, ono to asi ani nebylo záměrem akce. Spíš vzbudit pozornost a dostat podnik do povědomí. Pokud to bude fungovat jako místo, kam mohu zajít na skleničku a koupit láhev, asi se tam sem tam objevím. Ale jestli je záměrem fungovat vyloženě jako obchod s možností ochutnávky nějakých pár otevřených lahví, tak to vidím na spíš výjimečné zastavení...

2 -69- -69- | E-mail | 25. dubna 2008 v 13:58 | Reagovat

Za každý taký počin su rád ,to nemože nikemu uškodit,pokáď tam bude k dispozici kompletní sortiment všeckých 8 vinařství ,2x za sezónu doplněný o nově zalahvované věci ,tak už je to 16 akcí + neco k temu a to je prakticky 2 x do měsíca,protože  leto sa nečítá.

Už se ti to krátí Sklénečko,

kdy vyrážáš do  tej burgundskej hory?

V sobotu je košt v Ratiškovicích,770 vzorků,z teho přes 400 zlatých ,no nikemu nic zlého,enom kdybys chtěl ušetřit,je to blíž,a třeba sa aj zetkáš s nejakým dobrým.Já se teho bohužel eště furt minu.Ze zeleného ostrova zerzavých lidí ahoj.

3 Sklenička Sklenička | E-mail | 25. dubna 2008 v 18:21 | Reagovat

JČ - no jasně že to byla společenská akce a ne soutěž sommeliérů! Ostatní jsem ti napsal do tvého cancáku :)

69 - burgundská hora příští týden, jestli mi to práce zase nezhatí - bojimsebojim. Ratíškovice bych sjel rád, ale nestíhám. Je to ostuda, letos jsem byl koštovat na Moravě jen jednou, loni jsem do Velikonoc stihl 4 košty a přes 200 vzorků. To víš, že jsem si pak tiše medil, když mi někdo vysvětloval, že těm vlašákům a Veltlínům nemůžu rozumět, když furt cucám ty Burgundy :o))) Pozdravy pihovatým zrzavcům!

4 -69- -69- | E-mail | 28. dubna 2008 v 17:16 | Reagovat

objevuje se mně tady 32 komentářů a nevidím než 3 ?

5 Sklenička Sklenička | E-mail | 28. dubna 2008 v 21:12 | Reagovat

Nojo, já zase někdy vidím dvakrát. Ale 32x ? To musí být aspoň 60%-ní trnkovice!

6 MT MT | 29. dubna 2008 v 2:03 | Reagovat

mně taktéž 32, Mrs. Skllenička tu má nějakýho šotka .)

7 weaves weaves | Web | 20. června 2015 v 8:53 | Reagovat

online pujcka ihned šlapanice :-?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama