Nákup v TESCO aneb pan Sklenička na vaší straně ve světě vína!

22. října 2007 v 6:40 | Sklenička |  Recenze
Marně jako kozáci se šavlemi proti tankům, obětavě jako sovětský samopalník zalehávající střílnu německého gulometu vlastním tělem pro záchranu spolubojovníků vydal se pan Sklenička do obchodního domu TESCO nakoupit víno. (Před časem podnikl podobný výlet do Intersparu, výsledky zde.) Ano, slogan v titulku je nepůvodní, má jen sdělit, že pan Sklenička nasadil vlastní orgány a riskoval zdraví jen proto, aby vám mohl přinést zprávu a podělit se o zážitky. Milovníci hororů si přijdou na své...

Pan Sklenička v TESCO obvykle víno nekupuje, protože cenová hladina zahraničních vín je tam o kus výš než jinde. Šel jen koupit zmrzlinu pro děti a neodolal lákavým cenovkám: Barbera d'Asti D.O.C. za 49,90 Kč, Red Burgundy za 119,90 Kč, Bourgogne Blanc za 129,90 Kč, Beaujolais AOC za 59,90, Riesling d'Alsace AOC za 119,90, španělské bublinky CAVA za 84,90 Kč. Nekupte to!
WHITE BURGUNDY, Appelation Bourgogne Blanc Controlée, Selected by TESCO, cena 129,90 Kč : burgundské šardonky konzumuji skoro častěji než chleba Šumava (na chleba se těžko vydělává, jak říkával můj žižkovský spolupracovník Horváth), takže na tento vzorek jsem se těšil. Neodradil mě ani chybějící údaj o ročníku, na francouzských etiketách vín kategorie AOC povinný, ani to, že tisková kvalita etikety připomínala časy barevných inkoustových tiskáren. Apelaci "Bourgogne Blanc" taky vidím poprvé, ale nemůžu znát všechno... Poprvé vidím i netypickou cínovou záklopku, všechna francouzská vína kategorie AOC mají na záklopce kresbu Marianny a přidělený kód AOC, tady chybí. Plastový korek slušné délky, barva vína bledě žlutá, bez jiskry. Vůně je přinejlepším nevýrazná, žádnou konkrétní nedokážu identifikovat, jde o nevyhraněnou všeobecnou ovocnou vůni. Chuť je kyselá. Víno zřejmě pochází z hroznů Chardonnay, ale zcela jistě nemá kvalitu odpovídající nejnižšímu burgundskému regionálnímu AOC. Už jsem pil lepší burgundské šardonky deklarované jako Vin de Pays. Po dvaceti minutách ve sklence vylézají další aromata špinavého nádobí nebo mokrého hadru na podlahu, na konci chuti navíc hořkost. Nebrat!
Riesling, Appelation Alsace Controlée, Jean Marie Strubbler, cena 119,90 Kč. Toto víno už má opravdovou cínovou záklopku, jakou mají všechna francouzská AOC vína, ale opět chybí povinný údaj o ročníku. Opravdový korkový korek. Barva vína je bledá, ale to nemusí být u alsaského ryzlinku závada. Vůně není charakteristická pro ryzlink, ale náznak lipového květu i medová nasládlost se objeví. Horší je chuť, kdybych něco takového dostal v moravském sklípku, řekl bych "druhák nechci" - ale to jistě není tento případ, TESCO by jistě neobchodovalo s něčím tak podřadným, jako je cuvée ryzlinku a druháku z ryzlinku. Chuť je jemně kyselá, mladá, se stopami tříslovin na konci chuti. Už jsem pil i špatné alsaské ryzlinky, ale jestli toto je opravdu pravý alsaský ryzlink AOC, tak je zatím nejhorší.

Beaujolais, Appelation Beaujolais Controlée, Selected by TESCO, cena 59,90 Kč, výrobce opět neuveden - už tradičně se neuvádí povinný údaj o ročníku a opět postrádá obvyklou cínovou záklopku, kterou mívají všechna francouzská AOC vína. Korek je plastový, slušné délky. Barva je dobrá fialovočervená, vůně je zcela podřadná, ale připomíná Beaujolais a odrůdu gamay. Chuť je řídká, vodová, jemně štiplavá, v závěru nahořklá, opět připomínající směs vína a druháku. Podle textu na zadní etiketě lze v chuti najít příchuť ovoce, např. banánů, ale ani se zvýšeným úsilím banány nenalézám. I když napíšu, že je to patok, stále mi to připadá jako přehnaná chvála. Víno nesplňuje požadavky na francouzské Beaujolais AOC.
Myslím, že prodej takového vína (jako byly přinejmenším první a třetí z popsaných vzorků) ve Francii by měl za následek rychlé vyšetřování a soudní řízení. Zcela bez souvislosti, pouze jako chvályhodný příklad rychlého a logického postupu francouzské policie připomínám případ firmy Manoir de la Bressandière, při kterém byl obviněn i burgundský negociant Goichot, a při kterém padly kromě peněžitých pokut i dva podmíněné tresty odnětí svobody.
Následující víno bych měl od třech výše popisovaných oddělit tlustou čárou - CAVA je přinejmenším poctivě udělaný sekt a nechci jí ublížit tím, že ji hodím do jednoho pytle s horními třemi reprezentanty. Prostě jsem ji koupil společně s nimi. Společně koupeni, společně posouzeni...
CAVA BRUT, šumivé víno suché, cena 84,90 Kč : Chtěl jsem si spravit chuť španělskými bublinkami CAVA, o nichž mi kdysi jeden milovník Španělska napsal, že jsou lepší než laciné výprodejové šampaňské, které jsem též doporučoval, ale opět jsem neměl štěstí. Sektu chybí ovocná vůně, je cítit jen unikající kysličník. V chuti totéž, mírně nahořklou chuť válcuje perlení, žádné ovoce, žádné kyseliny. Vyřešil jsem to koktejlem 50/50 s džusem z brazilského pomeranče - za 84,50 Kč je na to Cava dobrá. Ale vzpomínám si, že před pár lety se prodával v Makru za podobné peníze slovenský sekt Hubert s příjemně ryzlinkovým projevem, a ten se dal požívat i bez dolití džusem…
Kdo nevěří, ať tam běží… přesvědčte se sami, vzhůru do Tesca!
TOPlist
 


Komentáře

1 J.Č. J.Č. | Web | 22. října 2007 v 8:36 | Reagovat

Koukám, že jsi se rozhodl jet směrem agresivních článků, které mají vždy větší odezvu :o) Upřímně... co jsi od těch vín čekal? Za podobné pokusy mi vždy nadáváš, protože výsledek lze očekávat předem, v podstatě jde i ten článek napsat pomalu před otevřením lahví :) Tesco má v nabídce i vína velmi slušná, pokud sáhneš do této v podstatě nejlevnější kategorie zahraničí, je zklamání (nejen pro někoho, kdo pije téměř jen slušné Burgundsko a Alsasko) jisté.

Z celého článku je ovšem důležité zjištění, že mnohá z těch vín jsou "padělky", respektive dost možná porušují apelační zákony. Na to by se měl někdo zaměřit :)

2 Sklenička Sklenička | E-mail | 22. října 2007 v 9:03 | Reagovat

To mi podsouváš možná příliš - mám rád Burgundsko a Alsasko a navíc jsem škudlil, takže když vidím levnější víno z těchto oblastí, většinou neodolám a vyzkouším. Tady to bylo o to přitažlivější, že si na to TESCO dalo svoji známku. Nečekal jsem výborné víno, ale kvalita těch TESCO vín je mnohem horší, než by se dalo čekat, a je skutečně otázka, zda to jsou pravá AOC.

Pokud jde o větší odezvu, nic proti ní, ale... když si napíšu text o Meursaultu, který jsem si na jaře přivezl (z Meursaultu), asi nikdo si moje závěry nemůže porovnat se svými. Takže chci občas napsat i o tom, co se najde v domácí obchodní síti. Problém je, co napsat o spoustě průměrných, nezajímavých vín... to jsem pak někdy i rád za nějaké špatné.

3 matesola matesola | Web | 22. října 2007 v 12:10 | Reagovat

Ač nerad, musím souhlasit s J.Č. a svým způsobem pochybuju, že případný konzument těchto vín, chodí na tak sofistikovaný blog. Ostatním je snad jasné, že šelfová AOC vína v této cenové hladině, nemohou být nijak zvlášť chutná.

Ad "obrázek" na kapsli.

Myslím si, že u exportních AOC vín to není povinnost...

4 J.Č. J.Č. | Web | 22. října 2007 v 18:19 | Reagovat

Tak jsem se právě vrátil z Tesca v Edenu. Krom těch příšerností, které popisoval pan Sklenička, tam mají i několik více než zajímavých věcí. Když vynechám předvánoční nabídku třeba i ročníkových šampaňských, tak i zmlsanec jako já by si tam vybral ... Chateau Lascombes (pravda, ne úplně ideální ročník 1999), nějaké zajímavé Rhony, dokonce i slušné Burgundsko by se našlo, o moc pěkných vínech ze Španělska nemluvě :) A to prosím ne ve vinotéce (jakou mají třeba v Tescu na Národní třídě), ale v těch jejich běžných regálech. Takže tak kritické to není :)

5 Sklenička Sklenička | E-mail | 22. října 2007 v 18:43 | Reagovat

Nerad bych kvůli Tesco přišel o dva čtenáře :-), ale přece jen ...

Ad Matesola / sofistikovaný blog: nerad bych, aby se z toho stalo "V žitě 2". Mám tu sice zprávu o degustaci Domaines Devillard, ale na té bylo asi 20 lidí, takže s tím mám trochu problém - pro koho to píšu? Pro pár snobů? Má vůbec cenu psát takové zprávy? Mnohem raději píšu o něčem, co se mnou může sdílet víc lidí - pár příkladů v archivu článků se snad najde. Nenechte se prosím zmást tím, že nejsou všechny pochvalné. A mimochodem, na dovolené ve Francii jsem si ověřil, že Frantíci (naši domácí) nejvíce pijí Rhonu AOC z místní sámošky za cca 2,30 (třídí se tam odpad, takže jsme si ráno porovnávali lahve). Takže nikoli vzhůru k vrcholům (Corton) ale čelem k masám je mé heslo :-)

A pokud jde o tu nešťastnou trojici z Tesca: Nemyslím si, že to šlo "napsat před otevřením lahví" (JČ) - kdybych podobně okomentoval něčí recenzi Cortonu Charlemagne, pomysleli byste si něco o aroganci. Proč tedy ten komentář o levném AOC? Nemyslím si, že by jakékoli francouzské AOC bylo pod mou úroveń (nebo pod úroveň tohoto blogu). Už jsem viděl v ceníku francouzského vinařství AOC vína pod 2 Euro. Bral bych tu výtku, kdybyste si to víno koupili, ochutnali a usoudili, že nebylo až tak špatné a že jsem to napsal zbytečně "agresivně" neboli pro davy. Tento text jsem psal proto, že víno překvapilo (ne)kvalitou. Kdyby odpovídalo kvalitou ceně, nepsal bych o něm. Prosím ochutnejte a potom mi napište. Nemusíme se shodnout v hodnocení, ale bez psát bez ochutnání se nemá :-)))

6 Sklenička Sklenička | E-mail | 22. října 2007 v 18:48 | Reagovat

JČ - těším se na recenzi Chateau Lascombes 99 na tvém blogu :-)

Pokud jde o slušné Burgundsko, byl jsem minulý týden v Tesco dvakrát a zřejmě jsem byl raněn slepotou (a to jsem si myslel, že na Burgundsko mi zrak funguje! :-)

7 J.Č. J.Č. | Web | 22. října 2007 v 21:26 | Reagovat

Sklenička: zajdu tam znovu a opíšu tu značku :) Lascombes jsem nekoupil, za ty peníze nestojí :)

Jinak k tomu psaní bez ochutnání... u těhle vín by to opravdu šlo. Co čekáš od vína, ke kterému sám přistupuješ jako k "padělku" (nepravé AOC) a stálo šest pětek?

Články pro snoby... tak to není. Na Devillardu bylo pár lidí, další desítky si to přečtou. I ti, co si to nikdy nekoupí. Já ta vína taky nekupuju běžně, ty též ne. Ale když už se jednou rozmýšlím, co na nějakou příležitost vzít, tak mi podobné texty pomáhají. Něčí nadšení je alespoň částečně přenositelné :) Ale má reakce byla taková jaká byla, protože za podobné texty, popisy nudných vín, jsi mne osobně peskoval, že je to ztráta času. Stejně jsi reagoval na recenze na supermarketová vína na O Víně. A teď... ? :o))) Já si podobný článek rád přečtu (přínos je pro mne to dost možná nepravé AOC označení spíš než vlastní hodnocení vína), jde mi jen o tvou vlastní "konzistestenci v čase". Tentokrát mi prostě přišlo, že píšeš to, co přiláká čtenáře, spíše než to, co bys psal rád a psát měl... tipy na slušná vína! A že je máš. A že je sem nikdo zrovna nedováží? No a co, do Burgundska a Alsaska je to kousek, však mi to neustále opakuješ ;-)

P.S. to "AOC" červené burgundské za 119,- jsem pil a je to katastrofa :)

8 Sklenička Sklenička | E-mail | 22. října 2007 v 23:27 | Reagovat

JČ: opsat značku (Lascombes) nestačí, už se z toho nevykroutíš :-) koukej napsat recenzi!

Psaní bez ochutnávání : to by nešlo! Jednak jsem k tomu nepřistupoval jako k padělku (!!!) to se musím fakt ohradit, to ne!!!, a (vyjímečně) ve Francii skutečně koupíš AOC víno za 2 Eura - kdo nevěří... A druhak, uvědom si prosím, že francouzská kategorie AOC zhruba odpovídá domácí kategorii "víno s přívlastkem," o které sám s oblibou (a po požití...) říkáváš, že se vyrovná celému světu.

Ad Ovíně: tam jsem reagoval hlavně na to, že supermarketová vína dostávala v y s o k é hodnocení, které si (v mém případě opravdu někdy bez další znalosti produktu, ale ne vždy) nezasloužila. To "bez další znalosti" spočívalo hlavně v odhadu, že "čilské" víno vyrobené pro mezinárodní trh, dovezené v cisterně, lahvované v Německu pod německou obchodní značkou a prodávané v Čechách si nezaslouží stejné body jako víno vypiplané vinařem s přiměřenou péčí a s ohledem na místní (domácí) podmínky a s jistou známkou vinařovy ruky, ať už je vinař z Pavlovic nebo z Chablis. Jistě,  t é m a t a  si vybírám s ohledem na čtenáře, ale ne závěry, ne hodnocení konkrétních vín.

Děkuju za zmínku o burgundském AOC za 119 a hodnocení - jistě, že 119 Kč je příliš nízká cena za burgundu, ale burgundské AOC by přece neměla být "katastrofa," ať už stojí cokoli.

A k těm snobům a tématům: v záhlaví blogu mám asi pět (vlastních) fotek lokalit, kde se dělají velká vína. Kdybych udělal anketu, jaké myslíš, že by bylo skore? Kolik těch míst bys na první pohled poznal ty? A pokud by skore bylo nízké, jaký závěr z toho mám učinit pokud jde o témata, o kterých mám psát? Opravdu si nemyslím, že by "obyčejné" francouzské AOC nebo stejně obyčejné domácí víno s přívlastkem bylo předem pod úroveň.

Jen je problém, co o něm napsat. Pokud bude obyčejné, nenapíšu asi nic. Pokud bude výrazně pod očekáváním, nebo ještě raději nad ním, rád o tom napíšu.

9 J.Č. J.Č. | Web | 23. října 2007 v 9:12 | Reagovat

Sklenička: možná je prostě a jen smutný fakt, že v supermarketu a u vín okolo 60,- Kč (tedy dvou euro) skoro nikdo nebude čekat nějakou kvalitu, ba bude přímo očekávat, že víno bude "průmyslové", obyčejné, nudné. Nezávisle na přívlastku, označení AOC, DOC, DOCG, Superiore, Reserva či jakémkoliv jiném. A v drtivé většině případů ta vína taková jsou, proto je málokdo z lidí, kteří už chodí na nějaký vinný web (blog) či se o víno trochu více zajímají bude zkoušet. Asi je to špatně, AOC označení (stejně jako nic neříkající přívlastek) už jsou zdegenerovanou značkou, důležitější je konkrétní výrobce a jméno, které si musí udržovat. Netvrdím, že není občas fajn si pár lahví koupit a případně vylít, pokud budou hnusná. Ale psát má skoro smysl jen o takových, která v té ceně nabídnou zajímavou kvalitu, jsou kladným překvapením.

10 Sklenička Sklenička | E-mail | 23. října 2007 v 10:35 | Reagovat

JČ: To jsme se od "agresivních článků" a "konzistence v čase" dostali ke klidnějším úvahám. Sice s tebou nesouhlasím ještě víc, ale aspoň je to jasnější. Pro mě AOC není zdegenerované označení, a myslím, že většina pijáků vína (a čtenářů blogu) pije víc obyčejná vína do 200 Kč než nějaká výrazně lepší, ale ponechejme si svoje pohledy. Chápu to tak, že ty budeš psát recenze špičkových vín a komentáře en primeur kampaní, já se budu dál bahnit v těch obyčejných každodenních vínech :-)

11 J.Č. J.Č. | Web | 23. října 2007 v 13:38 | Reagovat

Sklenička: jenže ty taková vína nepiješ, takže o nic nemáš co psát ;-) Obvykle konzumuješ (alespoň mi to tvrdíš) pečlivě po zdegustování vybraná vína, vlastnoručně dovezená z Alsaska a Burgundska. Skutečně nemáš s běžným konzumentem lautr nic společného :o)

12 pan c. pan c. | 23. října 2007 v 13:53 | Reagovat

mně se to líbí :) jen takové pište dál. časy kdy jsem byl na víno úplný analfabet pro mě nejsou tak vzdálené, své nákupy v supermarktech si pamatuju a v té době bych si takový článek s chutí přečetl. mladí čtou blogy hodně a o víně nic neví, tak třeba na tohle někdy narazí.

ale je pravdaže ty ceny byly fakt jasné, příště byste se mohl třeba juknou na takový ten marketový střed okolo 200,- tam se dají teprve vyhodit penízky s elegancí!!! ;)

13 Hanka Hanka | E-mail | 23. října 2007 v 14:05 | Reagovat

Teda pánové, vy jste se do sebe dali....  Skleničko náhodou dobrej článek. Přečetla jsem si ho se zájmem u odpolední kávičky a potvrdilo se mi co jsem se domnívala, že skutečně do Tesca víno koupit asi nepůjdu. A máš pravdu, že i u těchto vín se bez ochutnání psát nedá. A jsem fakt ráda, že na odborném blogu se dá číst i o obyčejných vínech. Jinak mě baví i Tvůj svěží styl psaní. Jen tak dál..... Nechceš se příště vydat třeba do Kauflandu?A pak zvolit nejhorší obchoďák?

14 J.Č. J.Č. | Web | 23. října 2007 v 15:45 | Reagovat

Hanka: pokud si z tohoto článku někdo udělá názor, že v Tescu nemá smysl kupovat víno, je to chyba :-/ Pokud se autor zaměří na prakticky nejlevnější možné lahve, odstřelí bez problémů prakticky jakýkoliv obchod a polovinu dovozců. Výsledkem by mělo být "ta nejlevnější vína v Tescu kupovat nebudu". A to prosím píše někdo, kdo obecně supermarkety, způsob skladování vína v nich a vše okolo kritizuje :o)

15 Hanka Hanka | E-mail | 23. října 2007 v 17:28 | Reagovat

J.Č.: Klídek, proč tolik vzteku? Víš třeba, že víno se má skladovat mezi 6 až 16 stupni Celsia a lahve by měly ležet? Zajímalo by mě, jak toho Tesco chce dosáhnout.......  Nic neměním na názoru, že Skleničkův článek je v pohodě...

16 Sklenička Sklenička | E-mail | 23. října 2007 v 17:33 | Reagovat

Myslím, že další výměna názorů s JČ nebude, protože jsem mu zavolal a setrvali jsme delší dobu v plodném přátelském hovoru... já jsem ho poprosil, aby zveřejňování mých soukromých poznámek a jejich interpretaci nechal na mě, JČ (snad teď nevyzradím něco, co bych neměl) v zásadě souhlasil s mým odsudkem třech konkrétních vín z Tesca a přislíbil na svém webu zveřejnit recenzi jiného vína z Tesca, které mu naopak chutnalo, takže se čtenářům dostane i druhého pohledu. Pokud jde o to, jaká vína piju a jestli bych o nich měl psát :-)))) budeme to řešit v soukromí někdy do vánoc nad vínem.

Hanka: jak vyplývá i z dřívějších článků, nejsem příznivcem nákupů vína v supermarketech a nijak zvlášť se na ně zaměřovat nechci. Platí o nich to samé, jako o jiných prodejcích vína: a chci o nich psát jen v případech, kdy vína buď výrazně předčí očekávání, nebo výrazně zklamou. Ale děkuju za pochvalu, jen s tou odborností také neočekávejte mnoho, jsem jen nadprůměrný spotřebitel vína.

17 Sklenička Sklenička | E-mail | 23. října 2007 v 18:12 | Reagovat

Hanko, to o těch stupních Celsia a ležení lahví JČ ví :-))))

18 J.Č. J.Č. | Web | 23. října 2007 v 18:57 | Reagovat

Hanka: Už to napsal Sklenička, asi to vyřešíme nad lahví :) Je to klasický syndrom lehké "agresivity" internetových diskusí, mé blbé nálady a pár dalších faktorů. Jinak Tesco má i chladničky, kde mají ta opravdu dobrá vína skvělé podmínky. A nejen Tesco. Osobně supermarkety nemusím, ale pár vín se tam najít dá. Jedno z nich tedy zítra :)

19 Hanka Hanka | E-mail | 23. října 2007 v 21:48 | Reagovat

J.Č. a Sklenička: Tak chlapi jsem ráda, že jste v pohodě..... Jo občas lze v "supoši" - jak já říkám supermarketům - najít i něco dobrého, třeba i pitelné víno :-))) to je fakt. Nad jakou láhví to budete řešit?

20 Sklenička Sklenička | E-mail | 23. října 2007 v 22:11 | Reagovat

No já myslím, že to bude buď červené, nebo bílé... :-)

Já tu mám už asi měsíc schovaný text o úúúžasném víně koupeném v hypermarketu za 9,90 Euro, jen furt nemůžu dopsat začátek a konec, možná v pondělí. A když jsem dnes přemýšlel o argumentech pro a proti s JČ, vzpomněl jsem si na víno koupené ve stejném obchodě za cca 3 Eura, šardonka kategorie Vin du Pays, už jsem o ní psal v původním textu a putovala do chladničky... fakt slušná... jestli se ještě nezkazila, tak napíšu pokračování... těšte se!

21 V.K. V.K. | 23. října 2007 v 23:24 | Reagovat

Vidím, že článek o levných vínech ze supermarketu vyvolal zajímavou diskuzi. Když je řeč o Burgundsku, kromě výborných vín jsem si odsud před časem přivezl i cennou informaci, podle které jsem si zhruba nastavil spodní hranici pro nákup slušného vína: náklady na dobře vymytou lahev bez obsahu jsou cca. 2 Eura. Sdělil mi ji menší vinař z Echezeaux (mimochodem s výbornými víny, od "základních" AOC až po lahůdky jako Gevrey Chambertin a Vosne Romanee), u velkých vinařství nebo cooperatives může být cena nižší, ale pokud chci vychutnat i obsah vína, vybírám v cenové kategorii nad 5 Euro (určitě v případě burgundských AOC).

Netroufám si odhadovat, "Bourgogne blanc" a "White Burgundy" mi také moc neříkají, ale nešlo spíš než o tradiční Chardonnay o Aligote - levnější a nejzákladnější variantu burgundských AOC? Kvalitativně by však i Aligote mělo být dobře pitelné.

22 Sklenička Sklenička | E-mail | 24. října 2007 v 8:29 | Reagovat

Souhlasím, že v Burgundsku nemá cenu hledat nic pod 5 Euro - na té ceně začínají základní Bourgogne Chardonnay AOC, čisté, ovocné, voňavé a jednoduché. Že by v popisovné lahvi bylo Aligoté, to mě nenapadlo, jednak jsem tam jakési stopy šardonky našel, a jednak myslím, že Aligoté AOC má vlastní apelaci, jako Bourgogne AOC se lahvuje jen Chardonnay.

23 Bali Bali | Web | 24. října 2007 v 9:30 | Reagovat

Bonjour monsieur, tak se za pár dní chystáme do Dijonu a okolí. Osobně se těším na nějakou tu lahvinku z Nuits-Saint-Georges a Meursault. Ne že bychom vyplenili sklepy, ale v každém případě musíme mít pár lahvinek dobrého moku v zásobě. U nás se lahůdkově vyvařuje, tak se to musí také lahůdkově zapíjet ;-)

Skleničko, poradíš ještě něco chutného? Merci ;-)

24 Sklenička Sklenička | E-mail | 24. října 2007 v 9:46 | Reagovat

Aúúú, to se dá jenom závidět, co vám mám radit? No ale když už vás mám zalinkovanou v záhlaví, tak jen z hlavy, zajeďte si do Auxey-Duresses, jen skok vedle Meursaultu, domaine Roy Freres (http://domaine.roy.free.fr/), mám jejich červené Auxey-Duresses 1er Cru 05 Les Duresses, ale na jaře měli i staré ročníky od 99 (skvělá) - dá se ochutnat a vybrat podle ochutnávky, ceny jsou přátelské (12-15 Euro). A z chladného severu doporučím malý podnik, Chateau de Premeaux-Prissey, koupil jsem dva kartony 05 a už lituju, že jsem nekoupil víc.

A určitě zajeďte na oběd - degustaci do Puligny k Leflaivovi nebo do Chassagne na zámek (v Chassagni jsem nebyl, u obou je nutná rezervace, ceny kolem 50 Euro, jestli chcete telefony, napište mi na mail, najdu a pošlu.) Bon vojáž, madam!

25 Sklenička Sklenička | E-mail | 24. října 2007 v 11:50 | Reagovat

Ha, tak teď jsem se doklikal na abecední seznam francouzských apelací na webu a Bourgogne Blanc tam je. Omluva Tescu, ještě že jsem tu zmínku v textu napsal nejistě.

26 ven ven | 24. října 2007 v 12:17 | Reagovat

Jen jako drobný příspěvek - já jsem si v té akci v Tescu koupil dva zinfandely mondavi woodbridge za 99,90 - znal jsem ho už z dřívějška a přišlo mi jako dobře pitelné zvlášť k masu - a při této ceně mi už poměr cena/výkon zdál taky slušný

To jen jako doplněné toho, že najít se dá. Ale stejně tak vítám i radu, čemu se vyhnout...

27 Bali Bali | Web | 24. října 2007 v 13:33 | Reagovat

Merci, vína si píšu. S jídlem nevíme jak to bude časově.

Tak to nemůžeme řešit dopředu :-(

Na ten zámek jsem koukala na netu, nooo, pěkné ;-)

28 Sklenička Sklenička | E-mail | 24. října 2007 v 15:00 | Reagovat

Bali: ty "rady" prosím ber s rezervou, ani jsem se nezaptal, jaká vína máte rádi a kolik za ně chcete utratit... spíš to byly takové stesky, kdybych tam jel zítra já, kam bych se znovu podíval.

29 smazik smazik | E-mail | 24. října 2007 v 15:17 | Reagovat

Tomu Tescu bych to s omluvami moc nepřeháněl. Jsou to pěkný syčáci, protože klamou spotřebitele. Zakoupil jsme láhev Savignon Blanc 2006 Marlborough Tesco Finest ozdobenou medailemi z VVT 2007 a Vínorevue 2007 a jaké bylo mé překvapení, když jsem juknul na šarži do výsledků soutěží a na láhev - samozřejmě zcela jiná. Ještě se divím, že tam nenalepili samolepku Championa z Vinofora 07- kterou vyhrála zase úplně jiná šarže.

30 Sklenička Sklenička | E-mail | 24. října 2007 v 15:28 | Reagovat

Smazik: Ha, před hodinou jsem na tu lahev taky koukal a svrběly mě prsty. Doufám, že mluvím o stejné (černé) lahvi jako Vy - nálepky měla 3 - zřejmě má naše Tesco víc nálepek než to vaše :-))) ale jejich oprávněnost jsem nezkoumal...

31 V.K. V.K. | 24. října 2007 v 15:59 | Reagovat

Bali: pokud nejedete najisto, myslím, že za zmínku stojí taky Marche aux vins v Beaune, kde si lze za rozumné vstupné "degustovné" na jednom místě udělat obrázek, jaká vína Vás zaujmou. Vína tam i prodávají, ale za vyšší ceny, takže se pak vyplatí zajet přímo k vinařům.

32 Bali Bali | Web | 24. října 2007 v 16:43 | Reagovat

Jde o ten prodej v Hospices de Beaune? Ten je až 18.11. a to budeme už trochu jinde :-(

Ale do hospicu se určitě zajdeme podívat.Je to krásná stavba.

A jaká vína máme rádi? Ta dobrá ;-)

A nemusí vždy stát 20 euro. I do 5 euro jsme si už pochutnali.

A kolik chceme utratit? To se uvidí co ochutnáme a co nás zaujme.

Jedem 5.11. a 6. budeme na gastro veletrhu v Dijonu. To taky může být zajímavé. To úterý tam zrovna bude den Mořských ryb a potvor, což je pro mě téma velmi aktuální. Po mém návratu by už měla být na trhu naše kniha Mořská (nejen) kuchařka ;-)

33 smazik smazik | E-mail | 24. října 2007 v 17:48 | Reagovat

Sklenička: Jde přesně o tu černou lahev, no jestli měla tři nálepky tak už tam prskli asi opravdu toho Championa z Vinofora. Jen pro přesnost:

medailemi oceněné víno na VVT 07  a Vinorevue 07  je šarže : L6191

Championem na Vinoforu Pardubice je šarže : L6203

moje láhev (jen s těma dvěma neoprávněnýma medailema) je šarže : L7045

ta ve Vašem Tesku (se třemi medailemi) bude zřejmě ještě úplně jiná šarže.

Předpokládám,  že se jednotlivé šarže příliš senzoricky lišit nebudou, ale jde mi spíše o tu drzost to takhle označovat.

34 V.K. V.K. | 24. října 2007 v 18:10 | Reagovat

Nemyslel jsem přímo aukci v Hospices ale toto: http://www.marcheauxvins.com/

35 Bali Bali | Web | 25. října 2007 v 8:37 | Reagovat

ano, to vypadá zajímavě. Píšu si. Jen nevím kdo bude pak řídit ;-)

36 Sklenička Sklenička | E-mail | 25. října 2007 v 10:33 | Reagovat

Bali: můj starší popis obědokoštu u Leflaiva je tady: http://www.ovine.cz/index2.php?pg=show2&id_kap=2938&id_polozky=5. Podávalo se bresské kuře, vyšlechtěné pro dokonalou harmonii s bílými burgundami :-) ale celý fígl byl podle mě v něčem jiném, je to tam popsáno. Dnes už akce probíhá v nové větší restauraci na druhé straně náměstí v Puligny, ale myslím, že za to stojí.

37 Bali Bali | Web | 25. října 2007 v 11:03 | Reagovat

moc pěkný výlet ;-)

Obědkošt u Leflaiva mne nadchl, ale nebude čas se tam asi zastavit. To není jen na hodinku. U něj + okolí je výlet aspoň na 4 dny , klídek, neřídit auto. A my už máme naplánováno být jinde. Určitě si to naplánujeme na příště.

Píšeš i o Pommard, hmmm, to můžeme. Moc nám chutnalo toto:

http://olivovakucharka.webgarden.cz/image/4360325

38 DolceVita DolceVita | E-mail | Web | 26. října 2007 v 12:42 | Reagovat

Hauswein = "levné" rozlévané víno, ovšem kvalitní! Pod pojmem "Hauswein" se žádný podnik neprezentuje nekvalitním mokem, neboť se často právě za sklenkou tohoto vínka chodí. Asi tak, jako u nás na dobré pivko přicházejí štamgasti na vínko (ve Švýcarsku, ve Francii - znám z vlastní zkušenosti).

Hauswein v našem podniku bylo: Chasselas de Romandie (bílé za Fr. 14.00), Rosé de Gamay - Romand (růžové za Fr. 13.00), Merlot Veneto (červené za Fr. 12.00) - podle znalců kvalitní chutné víno za velmi rozumnou cenu (za 1/2 l v lahvi). Tyto praktické půllitrové lahve bych uvítala i v ČR! Já osobně víno moc nenakupuji, tuto zodpovědnost přenechávám svému muži, který se vyzná lépe :-) Momentálně je náš vinný sklípek zavalen švýcarskými bílými víny a "velká" franc. vína se tam najdou taky.

Mám oblíbené jedno australské červené, které pořídím do 150,00 Kč. Díky za článek, který vína na přeplněných pultech obchodních domů staví pod rozsvícenou zářivku :-) ... i když je tam kupujeme jenom velmi zřídka.

39 matesola matesola | Web | 26. října 2007 v 15:21 | Reagovat

smazik - Jelikož mám s přihlašováním vín do soutěží celkem zkušenost, tak vím, že dát nálepku na jinou šarži = super prů*er. Kdyby jste si s tím chtěl dát tu práci a dal podnět na ministerstvo zemědělství, které má dohled určitě aspoň nad soutěží ve VinoRevue, můžete Tesco vystavit možnému x-milonovému postihu.

40 Havel Havel | E-mail | 28. října 2007 v 2:56 | Reagovat

Bali:

No ještě k těm burgndským vinařům - určitě se zastavte u Martina Dufoura - http://www.domaine-martin-dufour.com/    v Chorey les Beaune. Moc příjemný chlapík - byl tu dvakrát v Praze (na Víno a destiláty) a má opravdu výborný vína a základ má za rozumné ceny. Bohužel nám nevyšla u něj naplánovaná návštěva po cestě ze Španělska a jižní Francie (oblast Banyuls a Riversaltes taky sotjí za velkou pozornost hlavně pro milovníky sladkých vín a dolihovaných - dělají tam opravdu skvělé zaležitosti a cenově lepší než portské) kde jsme byli navštívit naše vinaře - dodavatele.  A snad časem od toho Martina taky něco přivezeme do vinotéky...

41 Bali Bali | Web | 29. října 2007 v 7:44 | Reagovat

ok, taky jsem si ho zapsala.Fakt jsem zvedava kam se nakonec dostanem

;-)

42 Krakonos Krakonos | E-mail | Web | 1. listopadu 2007 v 1:50 | Reagovat

Ryzlink - nemuzu si pomoct ale citim olej a v chuti to same, jako by nekdo na vinici rozlil cisternu s benzinem asi podchlazene :-)). Tak tohle fakt nemusim, zlaty Barabas Savignon 2005 ale uz ho skoro nikde nemuzu najit :-|, nemate nekdo !!!, tohle vino snad ani nedopiju, sorry.

43 Sklenička Sklenička | E-mail | 1. listopadu 2007 v 9:11 | Reagovat

Krakonoš: díky za pokus a dobrozdání :-) Já jsem ho taky nedopil, žena mě vyfotila, jak ta vína vylévám na zahradě, ale fotku jsem raději nezveřejnil, abych z toho neudělal úplný bulvár...

44 Krakonos Krakonos | E-mail | Web | 1. listopadu 2007 v 11:19 | Reagovat

A nedopil a pak si někde přečetl, že ve správném ryzlinku je cítit něco jako lehce petrolejový nádech a kyselinka, tak to bylo asi ono, tudíž nejsem znalec vína :-)), prostě jenom chutná a opak je nechutná.

Diky za podobné články, rád si je přečtu :-).

45 Bali Bali | Web | 1. listopadu 2007 v 19:29 | Reagovat

doufám, že se dostanu také sem: http://www.ardhuy.com/ , moc mi kdysi chutnalo toto víno: http://s218954523.onlinehome.fr/ardhuy/fr/fiches/14.pdf a navíc mají pěkná menu: http://s218954523.onlinehome.fr/ardhuy/press/menus.pdf

46 Tesco pôžička Tesco pôžička | Web | 16. července 2014 v 11:55 | Reagovat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama